Разположение и осигуряване на Военно-морските сили на Китай
Върху националните територии е построена мрежа от военно-морски бази и пунктове на базиране:
3 главни военно-морски бази,
24 военно-морски бази и пунктове за базиране,
26 военно-воздушни бази на Морската авиация.
Системата на техническото обслужване на корабите е осигурена от „Китайскaта държавна корабостроителна корпорация“, a също и от военните кораборемонтни заводи и корабите за техническо осигуряване.
Кораборемонтни възможности са налице в 54 пристанища на Китай:
Възможности за ремонт (данни за 2000 г.):
· авариен – 15,
· ограничен – 22,
· среден – 5,
· капитален – 6.
Сухи докове:
· дължина на стапел-палубата > 301 м – 1,
· дължина на стапел-палубата 200 до 300 м – 7,
· дължина на стапел-палубата < 200 м – 6,
Слипове:
· товароподемност < 200 т. – 4,
· товароподемност 200 до 1000 т. - 4 ,
Кранове:
· до 24 т. – 22,
· 25 до 49 т. – 11,
· 50 до 100 т. – 3,
· Над 100 т. – 4,
· Плаващи кранове – 19.
Освен посочените особености трябва да се има предвид и обстоятелството, че върху своята брегова ивица с дължина 18 хил. км. Китай разполага с 3718 пристанищни места, от които 677 притежават възможността да приемат кораби с вместимост до 10 хил. т. и повече, като всяко от тях има макар и минимални кораборемонтни възможности.
В условията на опериране на ВМС на Народно-освободителната армия на Китай в китайските морета няма дефицит на някое от посочените средства. В същото време не е сложно да се прогнозират перспективни проблеми на аварийния ремонт на бойни кораби и подводни лодки при опериране във външни райони.
Военно-морските сили на Китай разполагат с челни пунктове за базиране и бази на задморски територии. Така например на островите Амфитрит и на о-в Буазе от Параселския архипелаг, както и на допълнително създадените изкуствени острови в Южно-Китайско море. Там има пирсове за кораби и подводници, летателни ивици и пристанища за хидросамолети. На рифа Файери-крос от архипелага Спратли е построена метеорологична станция и други съоръжения на същия архипелаг.
Още през 1994 г. Китай взе под аренда от Миянмар 3 острова за базиране на кораби и разгръщане на центрове за радиоразузнаване.
В Миянмар бяха предприети и други военно-строителни мероприятия, които обслужват и двете страни поради сключения военно-политически съюз между тях. Така че към възможността за ползване на пристанища от ВМС на КНР се добавят и пристанищата на Басеин, Бхамо, Чаук, Мандалай, Рангун, Тавой) и около 80 летища.
КНР оказа материална помощ на Пакистан в строителството на пристанище Гвадар и военно-морската база в Ормара (на 240 км западно от Карачи). На свой ред Пакистан предоставя пристанищни съоръжения за китайския военно-морски флот, както имясто за станция за радиопрехващане на Мекранското крайбрежие. Осигурена е връзка между китайската провинция Синдзян и Гвадар чрез Каракорумското шосе.
Най-значителните пристанища за ВМС на Китай от север на юг са следните: Люйда, Хуаудао, Пънхай, Вейхай, Циндао, Лянюндан, Шанхай, Ханджоу, Динхай, Джоушан, Сандуао, Вънджоу, Фуджоу, Сянмън, Шанджоу, Хумън, Гуанджоу, Сянган, Шанхуандао, Бейхай, Хайкоу, Юйлин и др.
Плаващ тил на ВМС:
Няколко плаващи бази използвани и като спасителни кораби, кораби-болници, плаващи работилници, транспорти за въоръжение и други спомагателни кораби.
С подготовката на специалисти за тила на ВМС е ангажирано Училището на тила на ВМС в гр. Тяндзин.
Аварийно-спасатителното осигуряване на ВМС е представно от голям брой спомагателни кораби. То може да бъде реализирано, както следва:
· в крайбрежната и близка морска зони – по целия спектър от задачи,
· в океанската и морските зони – с осигуряването на действието на 2 – 3 кораба,
· в челните райони на базиране – с осигуряването на действието на 2-3 единици.
Навигационно-хидрографското осигуряване на дейността на ВМС се осъществява от 32 хидрографски кораба.
В състава на китайскиия флот влизат 4 ледоразбивача, които имат възможността да осъществяват и вункции на радиоразузнаването.
Подготовката на специалистите-хидрографи за ВМС става в Далянското висше военно-морско училище.
Военно-морският флот на Китай разполага с данните от крупномащабните изследвания на дъното и хидрографията в Източно-Китайско море – с цел освен всичко друго изучаването на маршрутите на подводниците в Тихия океан. Изследвани са повече от 3 милиона кв. км. от дъното на това море, но и от други „военно-морски театри“.
US военен: Ние сме идиоти, Украйна е при...
ЮАР, КАТО ШАБЛОН ЗА БЪДЕШЕТО НА САЩ