Китайският батискаф ДЗЯОЛУН днес се потапя в най-голямата бездна на Марианската падина
Пекин, 23.05.2017
Китайският батискаф „Подводен дракон“ (蛟龙号潜水器) днес започна потапянето си в Марианската падина, която в максималния си участък е над 10 900 м. Както е известно този най-дълбок участък носи името Челинджър. Батискафът е обслужван от научно-изследователския кораб „Сянян хун - 09“. Рисковете са големи ...
„Дзяолун“ e дълъг 8,20 м. и има тегло 22 тона. За пръв път е изпробван през 2010 г. в Южнокитайско море. Предназначен за дълбоководни морски изследвания.
От 31 май до 18 юли 2010 г. в рамките на 17 етапа на потапяне батискафът достигна 3795 м. Това събитие направи Китай 5-тата страна в света след Русия, САЩ, Франция и Япония, притежаваща съвременни технологии за потапяния на дълбочини, по-големи от 3500 м.
На 27 юли 2011 г. с 3-членен екипаж достига дълбочина от 5057 м. в Тихия океан с един етап на потапяне, продължил 6 часа.
През юни 2012 г. постига дълбочина 7062 м., което е най-доброто постижение за Китай.
Досега се считаше, че батискафът е за дълбочини от 7000 м.
Конструктор на батискафа е проф. д-р инж. Цюй Уейчън (崔维成), род. 1963 г. – Шанхайски океанологичен университет, Пудон, специалности Корабостроене, Океанско инженерство и Надеждност. Носител на почетната награда „Hans Hass Award“ за 2014 г. на името на австрийския зоолог и морски изследовател Ханс Хас (1919-2013) – пионер в подводните и морските изследвания.
Цюй Уейчън е бил член на екипажа на Дзяолун при едно от изпитанията му на дълбочина 5 000 м. Сега е директор на Научно-технологичния център за изследване на бездните към Шанхайския океаноложки университет и ръководител на проекта за достигане на 11 000 м. океански дълбочини. Неговите основни 225 научни труда могат да бъдат прочетени в признатите световни списания като Marine Structures; Journal of Marine Science and Technology; Journal of Engineering for the Maritime Environment; 三本国内杂志; 中国造船; Shipbuilding Technology; 编委 и други.
Други учени с изключителни заслуги при разработването на проекта ДЗЯОЛУН са Xu Qinan (徐芑南), бивш професор във Факултета по корабостроене и океанско инженерство (船舶与海洋工程学院) на Шанхайския Дзяотун Университетo (SJTU), който сега е академик в Китайската инженерна академия, както и змаестник генералният проектант Zhu Weiqing (朱维庆).
Предвижда се в бъдеще този батискаф да бъде използван за изследване на природни ресурси в световния океан, както и за научно-изследователски експедиции в полярните райони.
Президентът Си Дзинпин за задачите на на...
Китайският суперкомпютър Sunway TaihuLig...
АНАТОМИЯ НА ЕНЕРГИЙНОТО ТЯЛО
Българите говорят славянски, но са по-бл...