Корабостроителната промишленост на Китайската народна република излезе на първо място в света, надминавайки Япония и Южна Корея
Пекин, 12.05.2016
През тази година половината от световния пазар на корабостроенето принадлежи на китайските корабостроителни предприятия, което бе потвърдено и от медиите на Южна Корея.
На фона на глобалното 30%-но снижение на поръчките за кораби, китайският корабостроителен отрасъл надмина Япония и Южна Корея, заемайки първото място в света.
Според съобщение на южнокорейския вестник „Чосон Илбо“ oт вчера, британската агенция по анализ на ситуацията в областта на корабостроенето и корабоплаването Clarkson Research Services на 10 май т.г. е направила заявление, че „от началото на тази година до края на април от 114 поръчки за кораби на световния корабостроителен пазар, 59 поръчки са получили китайските корабостроителници“.
Ползвайки т.н. компенсирани регистър-тонове CGT (тоест с отчитане на коефициентите на сложност и трудоемкост при стоителството на кораби от различни типове), е бил изчислен пазарният дял на китайските корабостроителни предприятия, който за посочения период тази година е 49,3 %, а през миналата година за същия период е бил само 21 %.
Анализаторът на корейската компания „Hi Investment & Securities“, Чжон Вон Сок счита, че „китайските корабостроителни компании са получили много правителствени поръчки, с което се е получило лидирането при днешната сложна ситуация на една страна (Китай)“.
ЗАБЕЛЕЖКА:
Във времето, когато работех в системата на българското корабостроене (Института по корабостроене – Варна и Варненската корабостроителница), Китай беше много назад в корабостроенето и поръчваше кораби за своето корабоплаване в редица страни, сред които беше и България.
Така например през 1972-74 г. във Варненската корабостроителница бяха построени за КНР три 5 000 т. сухотоварни кораби (1972 – стр. № 211, „Тай-Ан”; 1973 – стр. № 212, „Тай-Шун”; 1974 – стр. № 213, „Тай-Нин”). Проектът на кораба бе създаден в Института по корабостроене във Варна.
През 1971 г. пак там беше построен за Китай 10 000 т. морски въглевоз – стр. № 163, „Hung 110”.
Тези и други факти съм описал в статията си от 2012 г. „ЕДИН СЪН, КОЙТО БЕШЕ ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ ... (За постиженията на варненските корабостроителни инженери и работници)“
http://iliaganchev.blog.bg/biznes/2012/04/27/edin-syn-koito-beshe-deistvitelnost-za-postijeniiata-na-varn.946482