На 19 март 2015 г. влезе в експлоатация първият в света трамвай, задвижван с водород, разработен и построен от големия китайски локомотивен завод „CSR Sifang“ в гр. Циндао, провинция Шандун. Основа на това предприятие стават традициите на построената тук от германците през 1900 г. Локомотивна фабрика Сифан.
Новият локомотив има максимална скорост 70 км/час и с едно 3-минутно зареждане на водородната батерия може да изминава разстояние от 100 км.
Трамваят има 3 вагона с по 60 места.
Локомотивното предприятие в Циндао извърши през последните 2 години решаващите научноприложни изследвания, за да стигне до този забележителен пионерен резултат. Трябва да се отбележи, че максималната температура на реакцията в батерията не надвишава 100℃, не възникват вредни емисии, единственият продукт е водата, т.е. новото транспортно постижение е екосъобразно.
Главният инженер на Завода, Лян Дзянин (梁建英) каза, че съвременната технология с водородни батерии вече е започнала да навлиза в световното автомобилостроене, но едва сега започва в железопътния транспорт и особено в областта на трамваите.
Новият завод е създаден през 2002 г. Преди това, през 1998 г. Локомотивната компания Сифан и канадското ООД Bombardier Transportation създават джойтвенчър за производство на високоскоростни влакове.
През 2009 г. Заводът осъществява сътрудничество с японската „Kawasaki Heavy Industries“. В завода работят 6500 души, а оборотът през 2009 г. е бил 10,1 млрд юана.
(Ако България се ядоса, може да пусне последния в света трамвай с въглерод … )