Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.05.2013 10:26 - Битката за рентабилност между Германия и Франция – зашо Германия изпреварва
Автор: iliaganchev Категория: Новини   
Прочетен: 651 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 22.05.2013 10:40


Битката за рентабилност между Германия и Франция – защо Германия изпреварва

(тема за размисъл на жадуващите за власт) (по материали на немската преса)

Благодарение на по-ефективното производство, стриктното управление на разходите и експанзията на Boom-пазарите немските концерни постигат големи успехи. Французите са по-малко печеливши от глобализацията, като специалистите сочат причината за това във френската държавна политика по отношение на индустрията.

С рецесията от 2007/08 започнаха чувствителни промени. Фирмите отдъхнаха по различен начин. Нетните печалби на 30-те най-големи фирми на борсата, обхванати от DAX-индекса, през изминалите 3 години скочиха нагоре с 200 %. За разлика от тях, 30-те топ-фирми във Франция скочиха с 19 %.

На всяко евро оборот през изтеклата финансова година при немските фирми оставаха средно 5,3 цента печалба. Това е само с 0,1 цент по-малко отколкото през рекордната година 2007. Французите работеха противно на това с марж от 5,4 % по-нерентабилно от 2007 (в 2007 те имаха все още 7,2 цента).

         Изравняването на рентабилността съответства на една промяна на хода на събитията. Френската борсова листа съдържа чрез петролния концерн Total и гигантите на лукса като L"Orйal, LVMH и Pernod-Ricard редица фирми с традиционно високи маржове, каквито в Германия няма. Това изпраща французите по принцип нагоре.

В индустрията нещата стоят иначе. Причината е в това, че френската производителност намалява. Индикатор за това е нарастването на заплатите: Във Франция през последните 10 години нарастнаха с 21 %, а в Германия – само с 9 %. Резултатът за автомобилната индустрия примерно беше следният: Франция произведе през 2011 два милиона автомобила, т.е. толкова, колкото преди 10 години. За същия период немските производители увеличиха продукцията си с 50 %, т.е.  на 5,5 мил. автомобила.

Чрез оборота немците увеличиха и рентабилността си: Тя се утрои при Фолксваген, Даймлер и БМВ в сравнение с 2008. Като масов производител през 2011 Фолксваген достигна рекорден марж от 9,9 %. При Пежо последно беше 1 %, а при Рено 4,9 %.

Причините за по-добрите резултати на германците се крият в по-ефективното производство, строгия мениджмънт на разходите и преди всичко в експанзията в процъфтяващите пазари. „Немските концерни печелят по-силно от глобализацията отколкото фирмите в съседна Франция”, казва главният икономист на „Хамбургската частна банка М.М. Варбург”, Карстен Клуде.

100-те най-големи немски фирми продадоха през 2011 г. почти 40 % от своето производство в Европа, следователно в най-слабия от гледна точка на растежа голям регион на света. Това е много, но във Франция делът беше още по-висок – 50 %. За сметка на това пък DAX-концерните увеличиха с 18 % продажбата на стоките си в Азия. Във Франция от своя страна фирмите със сравнимия с DAX индекс CAC напреднаха само с 10 %.

Още по-силно отколкото в първата борсова лига се увеличва пропастта във втория ранг. Тук фирмите от зоната на индексите MDax, SDax и TecDax увеличиха продажбите си в чужбина средно с 2/3. Най-силно се предеставиха такива високоспециализирани индустриални концерни като Celesio, Krones, Lanxess, Deutz, Kцnig&Bauer и Vossloh, достигайки ръст на оборота в чужбина с повече от 80 %.

Даже и много по-малките фирми не липсват от тази тенденция. Например Мюнхенската консултантска фирма „Munich Strategy Group” показа в своя „Top 100 Ranking“ на немската средна класа, че фирмите постигат средно 58 % от своите продажби в чужбина. База за изследването са били 1600 средни предприятия с годишен оборот между 15 и 350 мил. евро.

Във Франция пък понастоящем няма даже и 2000 фирми, които да са с най-малко 500 сътрудника. Повече от 90 % от всички около 3 мил. френски фирми имат по-малко от 10 сътрудника. Тези микропредприятия са естествено по-малко динамични!

Причина за стопанската мизерия във Франция е държавната индустриална политика. Правителството години наред считаше за своя главна задача да създаде шампиони с интернационална значимост. Вярно е, че гиганти като Total и GDF Suez постигнаха големи продажби и също така високи милиардни печалби. Но липсваха многото световни водещи в „малката ниша”, каквито примерно в Германия са налице, да кажем специалистите по пълнещи уредби Krones и производителят на големи кухни Rational.

Освен това деиндустриализацията на Франция откъсна фирмите от процъфтяващите пазари на развиващите се страни и тяхното търсене за машини и инструменти. Делът на индустрията в сумарното създаване на стойности предсатвлява вече само 12 %. Преди 10 години бяха 17 %.

За сравнение с горното брутното производство на стойности в немската индустрия дава 24 %. По този въпрос придържането към т.н. Old Economy се оказа ценно като злато. Отопления, електроцентрали и болтове „made in Germany“ са търсени на процъфтяващите пазари на Китай и развиващите се страни катъо Бразилия – те осигуряват на немските фирми по-високи печалби отколкото на френските.




Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: iliaganchev
Категория: Политика
Прочетен: 3314830
Постинги: 3374
Коментари: 877
Гласове: 886
Архив
Календар
«  Декември, 2020  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031