Обучение на учени и държавници (управляващи и опозиционери): 3. Независимите една от друга, но взаимно свързани чрез сътрудничество институции в системата на науката на Германия)
Или по друг начин казано:
Защо примерно германските учени заедно с ГСДП (братската на БСП партия от ПЕС) не правят демонстрации за науката пред Бундестага?
След като в предишната „лекция” видяхме как е устроено немското МОН, сега да видим, как са устроени мозъците на братските учени там:
1. Както трябва вече да сте разбрали от моите информации, старият тип АН на ГДР през 1990 г. е бил разформирован и всичките й институти са били извадени от нея и присъединени по принцип към 3-те академични обединения ФРАУНХОФЕР, МАКС-ПЛАНК и ХЕЛМХОЛЦ, а от АН на ГДР се е възстановила старата Берлинско-Бранденбургска АН, на която не й плащат институтите от обединенията, а държавата.
2. СИСТЕМАТА НА НАУКАТА НА ГЕРМАНИЯ СЕ СЪСТОИ ОТ НЕЗАВИСИМИ ЕДНА ОТ ДРУГА, НО ВЗАИМНО СВЪРЗАНИ ИНСТИТУЦИИ и никой не говори за никакви „шапки”, колко голяма щяла да е шапката и кой щял бил да зависи от тази шапка.
Ето я дословно самата система (т.н. „НАУЧНО-ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПАРТНЬОРИ”) описана кратко и ясно:
1. „Чрез пакта за научни-изследвания и иновации организациите на съвместно стимулираните изследователски обединения („Фраунхофер”, „Хелмхолц”, „Макс-Планк” и „Лайбниц”), както и DFG („Германската научно-изследователска общност” получават като стимулиране ФИНАНСОВА ПЛАНОВА ОБЕЗПЕЧЕНОСТ, за да могат въпреки нарастващите разходи да тласкат динамично напред развитието.”
2. „Федералното МОН предоставя средства за различни институции. Това в основни линии са научно-изследователски институции и стимулиращи организации, които ФМОН носи самото то, съвместно с провинциите или заедно с други партньори.”
3. „Това така наречено „институционално стимулиране” по всички правила е обвързано с това, че ФМОН участва в контролните управляващи органи на тези институции. Следователно вместо правен контрол през подчинени служби ФМОН – в съответствие с праваната форма на съответната организация – въздейства чрез контролните органи или членство в обединенията или органите на фондациите върху образователния и научно-изследователски ландшафт” на страната.”
4. „Повече от ј от всички държавни средства се падат на институционалното стимулиране финансово съвместно от страна на федерацията и провинциите.
Частта от федерацията (ФРГ) в тази сума представлява пък 2/3.”
Заедно федерацията и провинциите стимулират:
А. Като научно-изследователски институции:
· Обединението за стимулиране на науките „МАКС ПЛАНК”
· Обединението за стимулиране на приложните научни изследвания „ФРАУНХОФЕР”
· Обединението на немските изследователски центрове „ХЕЛМХОЛЦ”
· Институциите от т.н. „Синя листа” в обединението „ЛАЙБНИЦ”.
B. Като изследователска организация в рамките на фондация:
· Фондация CAESAR
C. като стимулиращи институции по изследователски начинания
· DFG (Германската изследователска общност) и
· Академичната програма на 7-те германски академии на науките.
Въпроси, които се задават много често - ...
Въпроси, които задаваме често - 15-та ча...