Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.06.2022 11:11 - Бяла - едно неочаквано добро преживяване
Автор: martiniki Категория: Други   
Прочетен: 2571 Коментари: 4 Гласове:
16

Последна промяна: 29.06.2022 10:11

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Северното Черноморие винаги е било извън маршрутите ми. Откак съм родена, морето на Бургас и най-вече северния плаж, са моето лично черноморие и като един доста постоянен човек рядко съм изневерявала на южното море. Северните плажове са ми се виждали едни далечни, едни почти невъзможни за достигане и така у мен години наред е зреела тайната перла на желанието да видя Калиакра, да видя онези високи и стръмни брегове, да стигна онези северни точки, откъдето най-често по първи юли се излъчва изгрева на слънцето. Камен бряг, Каварна, Калиакра, Кранево...Та бях тръгнала конкретно натам, като не обърнах достатъчно внимание на останалите включени места в маршрута, и така се озовах в Бяла. Открих Бяла. Видях Бяла.

Пътували сме десетки пъти до Варна. Естествено, пътят е само един и винаги минаваме през Обзор и Бяла, но не бяхме спирали там досега. Този път първият обект от пътешестието ни беше нос Свети Атанасий и късноантичната крепост, открита неотдавна там. Всъщност това, че е открита неотдавна, обяснява донякъде моето невежество...Е, много ми хареса мястото.
"Много ми хареса" не казва нищо, но снимките ще ме подкрепят.



imageimage

image



Крепостта е разкрита при разкопки преди десетина години. Мястото е било секретен военен обект и до тогава на глас не се е говорило изобщо за такива възможни  светове под краката...Девет археологичeски пласта. 



image


image



Обезопасено, засенчено със специални покривни конструкции, за да е поносимо разглеждането на крепостните зидове през лятото - за всичко е помислено. Поздравления за хората, които са го проектирали и направили.

imageimage



Прекрасна беседа ни изнесе една много приятна синеока уредничка, не про форма. Не  просто да отметне поредната група. Личеше си, че си обича града и работата, че се радва да покаже, да разкаже, да ни разведе. Обичам такива хора.

Следващите две-три снимки са от интернет -

image



image



Заинтригуваха ме и тези огромни делви, вкопани в земята. Районът е бил винарски - има разкрити каменни корита, линове, където са тъпчели гроздето и ширата направо се е вливала в такива глинени съдове, директно зарити до над средата в пръстта.


Много бяхме впечатлени и от музея в Бяла, където отидохме да разгледаме експозициите и да видим артефактите, за които чухме в беседата. Само добри думи мога да кажа - личи си, че директорът и екипа му работят с ум и сърце. Със сърце и ум, по-скоро. За последните осем години са направили повече да се чуе за Бяла, отколкото всеки досега.
И благодарение на Св Атанасий Велики, разбира се, за когото чухме много интересни неща :) 

image

Бързах да разкажа за мястото, докато са пресни впечатленията ми. Нямам снимки от музея и от самия град, но няма да забравя аромата на липи, който ни радваше, докато си пиехме кафето на главната, и гледахме между покривите на къщите морето. Ще ми остане в златните тефтери на паметта. Благодарна съм на възможността да посетя Бяла и ще си я нося. Даже като гривна ще я нося. :) 


Страницата на музея във фейсбук - https://www.facebook.com/FortressByala




Гласувай:
16



1. donchevav - Гр. Бяла- летният пристан на моята ...
27.06.2022 19:14
Гр. Бяла- летният пристан на моята младост!
Някога Бяла беше Меката на летните ученически лагери. Събирахме 300 души само от нашето училище и тръгвахме - целият персонал от чистачката до началника бяха от нашия състав. Съпругът ми идваше като инструктор по плуване, а аз бях неизменният музикален ръководител:) Какви забави ставаха вечер!
Много по-късно, до края на 90-те, почивахме на бунгалата на един наш завод. Познавах всяко камъче в този град - и те ме познаваха.
Минах през Бяла преди две години - и спомените ми станаха на пух и прах. Градът тотално се е променил.
Не стигнах до крепостта, но знам къде е. Някога беше оградена, забранена за преминаване зона - заобикаляхме, свивайки вдясно по пътя за "Рибката":) Там, близо до брега, често излизаха делфини.
Благодаря ти от сърце за тази информация - наблизо съм - само нос Емине ни дели от Обзор и Бяла.Чудесна идея за някой облачен ден:)
Прегръдка, Доре!
цитирай
2. marrta - Вени, може би е била лагерен център за Северното черноморие:)
28.06.2022 23:23
За мен Равда беше такова място преди 35 - 40 години - от трети клас съм била там на лагер почти всяко лято, а по-късно и на военно обучение.
Имам пропуски с горната част от нашата крайбрежна ивица, бях много приятно изненадана....сякаш не е така страшно и грозно застроено както на юг, Обзор ми се видя малко по-претрупан със сгради, които закриват плажа. Бяла е по-опазена сякаш. Ние имахме само три часа, много малко време, за да я разгледаме.

Ооо, щом сте толкова близо - не се колебайте много :) *(
цитирай
3. kvg55 - martiniki,
30.06.2022 23:35
Чул съм добри отзиви за този курорт, било спокойно.
цитирай
4. martiniki - kvg55 - не бях чувала почти нищо,
01.07.2022 09:49
за Обзор знаех повече - автобусите и маршрутките за Варна спираха там за почивка, а Бяла винаги подминаваха - затова сега я открих за себе си. Много хубаво място, и още по-хубаво ще става!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: martiniki
Категория: Други
Прочетен: 5778035
Постинги: 1125
Коментари: 15470
Гласове: 55656
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031