Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.05.2012 13:19 - Какво предстои в Гърция? Какви са възможните два варианта на фалит?
Автор: iliaganchev Категория: Бизнес   
Прочетен: 726 Коментари: 0 Гласове:
2



Какво предстои в Гърция? Какви са възможните два варианта на фалит?

10.05.2012

Опитите на консервативната „Нова демокрация” и на Коалицията на радикалните леви „Сириза” да образуват правителство се провалиха. Наред е председателят на гръцката ПЕС-партия ПАСОК, Евангелос Венизелос, който разполага също с 3 дни. Шансовете за успех са ниски.

Ако и този опит не успее, би могло най-много да се стигне до среща на партийните водачи при президента Папуляс. До средата на май Гърция има теоретичната възможност да състави действащо правителство. Ако и тези разговори не успеят, в рамките на 30 дни ще бъдат проведени нови парламентарни избори.

Възможната дата за нови избори е 17 юни.

Като си помисля, че гръцката дългова криза бе предизвикана с решаващото участие на германските банки, си спомням, какво е за германците 17 юни.

На 17 юни 1953 г се стигна до въстание в Източен Берлин (столицата на ГДР) срещу тоталитарната власт, проведено основно с участието на работническата класа и потушено от съветските танкове и войски.

Това въстание е първият исторически факт на остра борба на работническата класа срещу сталинизма и неговата тоталитарна партия в държава от тоталитарно-комунистическия блок!

 Сега 17 юни е национален празник на Германия – Ден на германското единство, а основният булевард към Бранденбургската врата се нарича „17 юни” ...

Но да се върнем към гърците, пострадали от германския и друг европейски финансов капитал:

         Остава малко време до развръзката:

         Налице са 2 „спасителни” пакета от ЕС и МВФ за Гърция. Първият, от май 2010, е на обща стойност 110 млрд евро. Вторият, от юни 2011, стартирал през февруари 2012 е в размер на 130 млрд евро.

         Изплащането на кредитите към Гърция на тримесечни порции е обвързано със спазването на конкретни задания за икономии. „Тройката” (ЕС, ЕЦБ и МВФ) проверява мероприятията за икономии, преди да бъде изплатен нов транш.

         През юни новото (?) правителство в Атина трябва да демонстрира на „Тройката” допълнителни мероприятия за пестеливост в размер на 11,5 млрд евро, за да получи „помощ” – т.е. да отидат парите на данъкоплатците от Европа в съответните банки. Ако към този момент няма правителство, „Тройката” може и ще затвори „кранчето” на парите. Това ще доведе в края на юни страната до състояние на фактически фалит за държавната машина.

         И въпреки, че сега няма правителство, Атина трябва да получи следващия кредит, но само 4,2 млрд отначало вместо планираните 5,2 млрд. Сумата беше одобрена вече от тройката.

Ще продължи ли бъркотията? – Без правителство едва ли!

Гърция спешно се нуждае от пресни пари. Това е обусловено от предвидените икономии, които контролира „Тройката”. Европейските политици предупредиха гърците в последните дни да спазват планираните икономии.

Този подход ще продължи с години и тази ситуация ще води до все по-силни и продължителни политически напрежения и сблъсъци!

         Ако Гърция не изпълни нарежданията, защото вече не иска или защото вече няма действено правителство, ще бъде трудно при сегашната обществено-икономическа система на Европа да се стигне до нови пари. Тоест сегашните политици на Европа, обслужващи грабливия спекулативен финансово-капиталистически режим, би трябвало да дават пари на вцепенената държава без желаната от тях гръцка насрещна „отзивчивост”. Това политически ще е неосъществимо!

         Първият вариант за банкрут: при запазено евро

         Банките биха  могли отново да си „заемат” пари от Европейската Централна Банка – само че Гърция не би имала вече гаранции. Тези гаранции би трябвало в такъв случай да бъдат осигурени примерно от EFSF (Европейския фонд за финансова стабилност) или от ESM (Европейския стабилизационен механизъм). Тогава и кредиторите би трябвало да бъдат подкрепени – което политически е трудно осъществимо. Самата ЕЦБ притежава много гръцки държавни облигации, които при фалит ще загубят стойността си и тогава Германия – както и другите кредитори – ще трябва да отпишат „гръцкия дълг”: Парите биха се стопили. В момента помощта за Гърция има характер на кредит. Спасителните евро-фондове биха били „опънати” и напреженията в рамките на евро-зоната биха нараствали още.

         Даже и ако Гърция остане във валутната зона на ЕВРОТО, положението за самата страна би било катастрофално: банки и фирми би трябвало да фалират, още повече хора ще станат безработни и биха настъпили затруднения изобщо да се стигне до някакви пари.

         Вторият вариант за банкрут: при излизане от валутната зона на еврото

         Пренастройването се очаква да бъде хаотично и трудно. Гърците обаче отново ще имат СОБСТВЕНА ВАЛУТА със собствена Централна банка и биха могли самостоятелно да регулират парите си.

С такава девалвация стоките и услугите в самата Гърция биха поевтинели. Това е атрактивно за производствените предприятия, тъй като заплатите биха били по-ниски. В направление външна търговия новата гръцка валута би имала ниска стойност, като внасяните стоки, например петрол, биха станали за гърците по-скъпи.

         „Помощните” пари, които досега са плащали ЕС и МВФ, както и изкупените държавни облигации биха изчезнали или биха били отложени на части за десетилетия. Това би било съществено натоварване за гърците и европейските им партньори, за националните банки и ЕЦБ.

Възможно ли е от правна гледна точка излизане от еврото?

         Европейските договори не предвиждат излизане от еврото.

         Но – напълно можем да си представим, че гърците ще излязат доброволно и че по това „напускане” ще се проведат „двустранни” (преди всичко с Германия!) и многостранни преговори с всички страни-членки на ЕС.

         Излизането от зоната на еврото би било прецедент, който би довел до несигурност на инвеститорите. Защото кой ще гарантира на инвеститорите, че други евро-страни като ИСПАНИЯ, ИТАЛИЯ или ПОРТУГАЛИЯ няма също да излязат от зоната на еврото? Естествено е да предположим, че рисковите добавки за държавни кредити към тези страни силно биха нараснали и тази спирала от своя страна ще доведе посочените кризисни страни до ръба на фалита.

Така в края на краищата цялата зона на ЕВРОТО ще се (или „би могла”) да се провали.

Не случайно започна вихрушка в главите на финансовите експерти на Федералната република:

Франк Шефлер (икономист), един достоен депутат в Бундестага от фракцията на Св.ДП, за когото вече писах в публикацията си от 07.10.2011 (Още за еврото, гръцката криза и олигархията), разкритикува поведението на клатушкащото се федерално правителство на Меркел. Пред „Ханделсблат” Шефлер каза, че да се разрешават изплащания на тези помощи е безотговорно – по този начин Германия финансирала дефицита на банкрутиралата гръцка държава, която не се е справила с реформите, а бъдещи също корумпирани гръцки управници биха се радвали, че могат да си нарушават договорите.

Шефлер разбира се допуска една неточност, която проф. Макс Оте съвършено ясно подчерта, а именно за това, какво се случва, когато фалира една държавна машина?

Генералната секретарка на ГСДП, Андрея Налес, която пък разбира от история и политология, е на обратното мнение – че не било „умно” да се заплашва отново Гърция.

Отново напомням, че проф. Макс Оте още в зората на еврото посочи, защо то е заплашено от срутване ...




Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: iliaganchev
Категория: Политика
Прочетен: 5258733
Постинги: 4968
Коментари: 877
Гласове: 1345
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031