Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.11.2010 11:07 - Обучение на учени и държавници (управляващи и опозиционери): 2. Как е организирано Министерството на образованието и науката във Федералната република Германия
Автор: iliaganchev Категория: Бизнес   
Прочетен: 677 Коментари: 0 Гласове:
0



Обучение на учени и държавници (управляващи и опозиционери): 2. Как е организирано Министерството на образованието и науката във Федералната република Германия

( с надеждата, че антените им за приемане работят рационално!)

Илия Ганчев, д-р инженер на Рощокския университет, 25.11.2010

Федералното министерство на образованието и науката се ръководи от федералната министърка проф. д-р Анете Шаван.

При изпълнение на задачите й я подкрепят парламентарните държавни секретари Томас Рахел и д-р мед. Хелге Райнхолд Браун, както и упълномощените държавни секретари Корнелия Квенет-Тийлен и д-р Георг Шюте.

Федералното министерство, в което работят 900 служители, е организирано в 8 отдела.

Ръководен екип:

Томас Рахел – представител на ФМОН в политическото направление, т.е. примерно в германския Бундестаг или във Федералния съвет при дебати и правителствени запитвания.

Д-р Хелге Райнхолд Браун – представител на ФМОН в политическото направление, т.е. примерно в германския Бундестаг или във Федералния съвет при дебати и правителствени запитвания.

Корнелия Квенет-Тийлен – отговаряща за Централния отдел на ФМОН, ВУЗ, както и по основните въпроси на образователната и научна политика. Допълнително – за отделите „Професионално обучение”, „Учение цял живот” и „Науки за живота – изследвания в здравеопазването”.

Д-р Георг Шюте – отговарящ за научно-изследователските организации, Европейското и международното сътрудничество по образованието и научно-изследователската дейност, Иновационните стратегии, Ключовите технологии – изследвания за иновациите и осигуряване на бъдещето, изследвания за културата, фундаментите на обществото и устойчивото развитие.

         Отделите:

Осемте отдела на ФМОН съответстват на основните тематични насоки на министерството.

Отдел Z – Централен отдел

Централният отдел -Z- отговаря за подготовката и управлението на персоналните, специалностните и финансовите ресурси и обхваща класическите напречни и обслужващи функции по изпълнението на задачите на ФМОН. Към тях в частност се отнасят насоките Персонал, Организация, Инфраструктура, Бюджет, Контролинг и Начини на стимулиране.

Отдел 1 – Стратегии и основни проблеми

Тук става въпрос основно за политическото и стратегическо ориентиране на министерството, за диалога в науката и за променящите се обществени условия за системата на науката. В отдел 1 важни специалностни моменти са Стимулирането на иновациите във взаимодействие между наука и икономика, Стимулирането на справедливостта на шансовете в образованието и изследванията, сътрудничеството „Федерация-Провинции”, както и стимулирането на талантите.

Отдел 2 – Европейско и международно сътрудничество по образованието и науката

Отдел 2 отговаря за планирането и изграждането на международните връзки в образованието и науката. Те се простират от Европейския съюз и Европа по развитие на все по-важните за науката и изследванията двустранни взаимоотношения в световен мащаб до представителство в европейски форуми, напр. съвети, и в многостранни форуми, напр. структурите на Г8, OECD и ООН. Тези задачи се подкрепят от сътрудничество с организации-посредници и мрежа от референти в германските посолства във важни за партньорството страни, както и в Брюксел.

Отдел 3 – Професионално обучение, Образование цял живот

Сектори в отдела:

Сектор 31 „Професионално обучение” отговаря по всички въпроси, свързани с обучението и местата за обучение. Тук се отнасят „Законът за професионалното образование” и „Законът за стимулиране на израстването чрез квалификация”. Създаването на нови и модернизирането на съществуващите квалификационни професии, както и уредбата по дипломирането в професионалното обучение са постоянна задача. Ежегодно изготвяният отчет по професионалното обучение документира развитието в насоките на професионалното образование и квалификация в германия.

Сектор 32 отговаря за областите „Учение цял живот”, „Изследвания в образованието” и „Квалификация”. Тук се разработват концептуално и междусекторни теми, като образование в културата и нови медии в образованието. Тук се работи и по най-голямата училищна програма в рамките на федерацията за изграждане на целодневните училища, както и по мониторинга на международните сравнителни анализи(напр. PISA - Programme for International Student Assessment)  и изработването на съвместно заявения от федерацията и провинциите национален отчет по образованието.

Отдел 4 – Система на науката

В отдел 4 се обработват всички въпроси на развитието на германската система на науката и елементите на тази система – Висши учебни заведения, научно-изследователски организации, академии, научни инфраструктури.

В сектор 41 „ВУЗ” се намират всички централни задачи на ФМОН по политиката на висшето образование. Към тях специално се отнасят стимулирането на научните изследвания във ВУЗ, напр. DFG (Централната германска организация за стимулиране на научните изследвания във ВУЗ и публично финансираните научно-изследователски институти в Германия), Инициативата „Съвършенство”, Стимулирането на научното наследство и на международния обмен, работата съгласно „Федералния закон за стимулиране на образованието”, ксакто и научната квалификация.

Сектор 42 – подпомага административно и по същество големите германски научни  организации, Фондацията „Институти в чужбина” и програмата на академиите.

Погледнато научно-политически централно организирано е СЪГЛАСУВАНЕТО НА СТИМУЛИРАНЕТО ЗА НАУКАТА с провинциите и по-нататъшното развитие на СИСТЕМАТА НА НАУКАТА, включително консултативна помощ чрез Съвета по наука.
Отдел 5 – Ключови технологии – Научни изследвания за целите на иновациите

В отдел 5  се работи по всички начинания, свързани със съвременните ключови технологии. Последните откриват новите шансове по пазара и заетостта; те правят възможно устойчивото стопанисване (икономика), променят професионалните изисквания и влияят върху националното жизнено ежедневие. Към това се отнасят нанотехнологиите, електрониката, оптичните технологии или микросистемната техника, както и модерни софтуерни системи, усъвършенстване в интернета или ehцren genauso dazu wie moderne Softwaresysteme, die Weiterentwicklung des Internets oder развитието нас научните изследвания относно сигурността. Изследователската дейност в специалните ВУЗ-ове е насочена към това, иновативните изследователски проекти да бъдат бързо внедрявани в стопанството; по тези въпроси отдел 5 също има принос.

Отдел 6 – Науки за живота – научни изследвания за здравето

Човекът стои в центъра на задчите на отдел 6. Всички основни изследователски насоки на науките за живота, като се започне от молекулярните аспекти, през изследванията за здравето и биотехнологиите и се стигне до въпросите на храненето или фундаменталните изследвания по обновяемите източници са прерогатив на отдела. Важна роля играят и етичните и правни аспекти в тази насока.

Всички тези области от една страна се подтикват чрез съответно целево  стимулиране по проекти, а от друга страна се усъвършенстват динамично чрез институционално стимулирани изследователски институции като HGF и WGL респ. EMBL.

Отдел 7 – Грижа за бъдещето – изследвания за културата; основите на обществото и устойчивостта.

Този отдел се занимава с основни въпроси по обезпечаване на бъдещето. По този начин той покрива широк диапазон от фундаменталните изследвания в естествените науки, през екологичните изследвания и изследванията за устойчивостта до духовните, обществените и културните науки. Това обхваща изследвания по структурата на материята до най-ниско ниво, а също и въпроси като възникването на космоса, промените и рисковете в системата Земя и шансовете по концепциите за устойчивост, както и изследвания по развитието на културата, икономиката и обществото и техните структури.

Освен стимулирането на тези области чрез средства по проекти, отделът подпомага институционално големите национални и международни центрове, в които се прилагат големите инструменти на природонаучните фундаментални изследвания и адрения синтез. Отделът оказва обаче институционална помощ и в останалите области на съответните изследователски институции, които в общност представляват голяма част от германската научно-изследователска структура и решаващо определят възможностите на ФРГ  в международното сътрудничество.

 

(продължаваме с Лекция 3: Независимите една от друга, но взаимно свързани чрез сътрудничество нституции в системата на науката на Германия)




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: iliaganchev
Категория: Политика
Прочетен: 5264710
Постинги: 4968
Коментари: 877
Гласове: 1345
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031