Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.03.2011 16:17 - Душана Здравкова: ГЕРБ се напълни с хора с комунистическо мислене и неизживени комсомолски години – 28.03.2011 – “Гласове”
Автор: iliaganchev Категория: Политика   
Прочетен: 828 Коментари: 0 Гласове:
0



Душана Здравкова: ГЕРБ се напълни с хора с комунистическо мислене и неизживени комсомолски години – 28.03.2011 – “Гласове”

Не мисля, че срещу мен имаше завера, но Цветан Цветанов, варненският депутат Павел Димитров, а и много други от ГЕРБ, които най-вече навлязоха в партията, са „скроени” по друг начин. Те имат друг тип мислене, според мен остатъчно от комунистическото време, в което са живели. Освен това много от тях бяха бивши „милиционери”, военни, а и с принадлежност към ДС.

Тези факти научих доста по-късно, но е очевидно, че за тях да мислят самостоятелно, да имат демократичен подход, да са диалогични, са понятия много чужди и мъгляви... А и е по-лесно „нашият лидер” да мисли за всичко и да им осигурява гърба, зад който да се скрият, каза в интервю за ГЛАСОВЕ бившата председателка на сдружението ГЕРБ Душана Здравкова*. И още: Освен това от подготовката и провеждането на събранията на сдружението по никакъв начин не личеше да се спазват демократични принципи, да се споделят идеи, да има дискусии, а защо не и спорове. Всичко страшно много ми напомняше на профсъюзните събрания в комунистическо време и имах чувство, че много от тези хора са с неизживени комсомолски и партийни години.”

- Госпожо Здравкова, бяхте председател на гражданското сдружение ГЕРБ от създаването му през 2006 г., докато ви изключиха през 2008 г. Кой ви предложи да се включите в ГЕРБ в самото начало?
- Аз съм един от деветимата основатели на сдружението. И не съм се включвала, а съм един от създателите му. Даже самото наименование е моя идея и мисля, че това няма да отрече никой. С Бойко Борисов още преди това имахме изключително добро сътрудничество както в професионален план, така и за различни каузи – да помагаме на наркозависими младежи, на онкоболни деца. Много ме впечатли, когато дойде специално от София, за да види децата от онкоотделението в болница „Св. Марина”, те не се отлепиха през цялото време от него, след което той директно от болницата се върна обратно. А беше тежка зима. Идвал е да играе футбол с наркозависими младежи. Не знам дали можете да си представите какво означава за тях подобна подкрепа. Имахме идея да свържем в обща информационна система полиция, прокуратура и съд и даже във Варна това беше реализирано. Искрено вярвах, че с такъв човек в България нещата наистина ще започнат да се случват.
- Как се финансираше през периода на вашето председателстване сдружението?
- В самото начало и до изборите за Европейския парламент повечето от инициативите сме финансирали самите ние – много труд, организация, пътни разходи... Бяхме много ентусиазирани от това, че вършим нещо важно и полезно за промяна, която хората очакват и подкрепят. Тогава идваха и лектори от Фондация „Ханс Зайдел” на техни разноски, за да ни обучават.
- Какви финансови документи сте виждали? Нали би следвало всички платежни и счетоводни документи да минават през вас?
- Става дума за документи, а минаха вече пет години. Трябва да се извърши проверка в сдружението и да се види цялата документация. Така ще бъде най-коректно.
- Казахте в интервю за „Канал 3”, че нямате спомен да се е обсъждало Цветанов да получава трудово възнаграждение от сдружението. Но по принцип, ако е имало такова нещо, сте щели да го подпишете. Добре, но защо единият заместник-председател – Цветанов, да получава заплата, а другият, Красимир Велчев, да не получава, както и вие самата като председател?
- Никога не съм си и помисляла, че мога да получавам пари за това. Та нали това е неправителствена организация без стопанска дейност! Нали ни събраха целите, а не печалбите. Това мога да кажа за себе си. За другите – всеки си носи сам моралната отговорност за постъпките...
- Всъщност спомняте ли си някой друг освен Цветанов да е получавал трудово възнаграждение от сдружението?
- Да, но това бяха по-скоро административни длъжности – секретар, счетоводител, за които си спомням, че в началото подписах трудови договори. Знам също така, че Красимир Велчев даваше много лични средства за сдружението.
- Разполагате ли с някакви документи на сдружението – отчети за дейността му например, или те всички са във фирменото дело?
- Не, не разполагам с такива документи. Отчети са представяни на общите събрания. Те трябва да се намират в Министерството на правосъдието и Сметната палата.
- От кога започна вашата изолация? Цветанов ли беше в дъното на заверата срещу вас? Настоящият варненски депутат Павел Димитров играл ли е някаква роля за отстраняването ви? Какво изобщо е вашето обяснение за случилото се?
- Не мисля, че става дума за „завера”, а за това, че цитираните от вас хора, а и много други, които най-вече навлязоха в партията, са, така да се изразя, „скроени” по друг начин. Те имат друг тип мислене, според мен остатъчно от комунистическото време, в което са живели. Освен това много от тях бяха бивши „милиционери”, военни, а и с принадлежност към ДС. Тези факти научих доста по-късно, но е очевидно, че за тях да мислят самостоятелно, да имат демократичен подход, да са диалогични, са понятия много чужди и мъгляви... А и е по-лесно „нашият лидер” да мисли за всичко и да им осигурява гърба, зад който да се скрият.
- Заведохте две дела във връзка с легитимността на последните две общи събрания на сдружението. Припомнете, моля, за какви нарушения става дума според вас.
- Накратко ще кажа, тъй като доста пъти съм обяснявала. Става дума за начина, по който се проведоха общите събрания на сдружението през 2008 и 2009 г. Още за първото от тях твърденията ми бяха, че не може да се разглежда точка в дневния ред (става дума за промяна на броя и нови членове на УС), която не е включена в него и за която делегатите нямат мандат да взимат решение. Бях избрана за председателстваща на събранието. Нещо, което секретарката на събранието Десислава Замфирова, която е секретар и на Цветанов в партията, не беше вписала в протокола. А въпросният протокол така и не ми беше представен за подпис. Въпреки опитите ми да се свържа с нея, той така и не ми беше даден. Месеци по-късно с изненада разбрах, че някой друг го е подписал и – което е най-лошото – този удостоверителен документ е бил представен от Цецка Цачева в съда и са били вписани промени в Управителния съвет. За мен, като дългогодишен съдия, е абсолютно необяснимо как човек, да не говорим за човек, имащ претенции да е юрист, може да извърши подобно нещо! Освен това от подготовката и провеждането на събранията по никакъв начин не личеше да се спазват демократични принципи, да се споделят идеи, да има дискусии, а защо не и спорове. Всичко страшно много ми напомняше на профсъюзните събрания в комунистическо време и имах чувство, че много от тези хора са с неизживени комсомолски и партийни години.
- Вие, като юрист, се въздържате да кажете, че на протокола вместо вас като председател на събранието се е подписал Цветанов, но това се видя съвсем ясно в телевизионното предаване на Сашо Диков. Следователно Цветанов е фалшифицирал документа, освен това с него се въвежда в заблуждение орган на съдебната власт. Това не е ли наказуемо? Вярвате ли, че прокуратурата ще се самосезира?
- Точно защото съм юрист, а не графолог, не мога да твърдя кой е подписал протокола. А дали прокуратурата ще се самосезира, е въпрос на професионален морал. Впрочем за тези факти съм говорила и в предишни свои интервюта – доста време преди те сега отново да бъдат разгласени. Така че прокуратурата би следвало да е известена за тях още тогава. Все пак не става дума за случайни хора...

- А какво постигнаха промените в устава на сдружението тогава? Откакто сте изключена като негов член, известно ли ви е то да има някаква дейност?
- За това трябва да питате авторите им. Както и хората, които послушно вдигаха ръце при гласуването. Много от тях сега заемат отговорни постове. А от основателите на сдружението сега са останали само половината...
- Спомних си едно прословуто изречение на Костов след учредяването на ДСБ: „Вие, гражданите, бяхте дотук, сега поемаме ние, политиците”. И днес по-голямата част от учредителите на ДСБ вече не са в партията. Може ли да се направи някакъв паралел с ГЕРБ в тази посока?
- Не съм го чувала този цитат, но ми звучи много страшно. Там, където свършва гражданското общество, започва диктатурата.
- Имате ли представа колко пари е струвало избираемо място в листата на ГЕРБ за парламентарните избори? И изобщо по какъв принцип бяха правени листите?
- Не, нямам никаква представа. Но е изумително как хора, неизвестни с каквато и да било гражданска позиция или инициативи, за които никой не е чувал да отстояват някаква кауза, успяха да влязат в парламента. За мен трябва да има други изисквания за кандидат-депутатите – хората трябва да ги познават заради каузите, които са полезни за обществото, те трябва да имат осъществени проекти и инициативи, да са самостоятелни като мислене и да имат една-единствена зависимост – ангажимента към гражданите.
- Защо споделяте мнението, че хора с принадлежност към ДС нямат място в управлението на страната? Сещам се, че бяхте възмутена, че сред кандидатите на ГЕРБ има 11 души, свързани с ДС. Споделяли сте, че като председател на Варненския окръжен съд сте имали проблеми със следователи, бивши щатни служители на ДС, преди 1989 г. сте уволнявана по доноси...
- Това е голяма тема, а и много болезнена за мен. Аз съм може би единственият съдия, уволнен по политически причини преди 1989 г. Дядо ми, който е бил учител, е бил съден от Народния съд и убит без присъда на 9 април 1945 г. И да, уволнението ми беше заради доноси на верни партийни другари. Аз не съм реваншист и дълбокото ми убеждение е, че всеки сам носи отговорност за постъпките си и в някакъв момент получава възмездие за това. Но тези хора бяха тогава на ръководни позиции, бяха на такива позиции и след промените (един от тях беше зам.-областен управител при Костов и се опитваше заедно с Добрин Митев да упражнява натиск върху мен като председател на Окръжния съд), а сега са в ГЕРБ и отново искат да управляват живота ни. Оказва се, че дългата ръка на ДС винаги е съпътствала дните ми, личния ми живот и кариерата ми. А и не само моите. Заради младите хора, в които дълбоко вярвам, и заради истинските промени, които рано или късно ще се случат, аз смятам, че на това трябва да се сложи край!
- По темата за специалните разузнавателни средства (СРС) какво ще кажете? Трябва ли да има промени в законодателството във връзка с контрола и използването на СРС?
- Като председател на Окръжния съд съм давала много разрешения за ползване на специални разузнавателни средства и познавам добре технологията на процеса. Заради констатирани недостатъци в закона и трудности в прилагането му инициирах първото национално съвещание по времето, когато министър на вътрешните работи беше Георги Петканов. За съжаление от този момент досега не са се случили особени промени, въпреки че законът беше няколкократно изменян, включително и при управлението на ГЕРБ. Проблем е например, че е напълно възможно да се иска подслушване на едно лице, а всъщност да се слуша друго. Дори и аз самата съм ставала жертва на подобна манипулация. Най-голямата неудача на закона обаче е липсата на ефективен контрол върху унищожаването на СРС-та от страна на съда. В това съм абсолютно категорична.
- Няколко думи за съдебната ни система?
- Като дългогодишен съдия, винаги много съм се вълнувала от това как обществото ни възприема, защо хората не вярват в съда. Та нали точно той е създаден и призван да решава проблемите им. Ето защо във Варненския окръжен съд за първи път се въведоха информационните системи за по-бързо движение на делата, за достъп на гражданите до информация, откритите дни за младите хора, първите обществени отчети. За съжаление трябваше да минат много години и хората, които тогава не само не вярваха, но и се отнасяха с присмех, да започнат да си приписват заслугите за това. Но това е обществото ни и съдиите сме извадка от него.
- Предстоят местни избори, които според мен ще бъдат „кървави”. Какви са настроенията на хората във Варна?
- За мен е много важно гражданите да осъзнаят, че трябва да избират не партийни функционери, а хора с обществени ангажименти, с доказани резултати, с много хъс да отстояват не партийни, а граждански каузи. Мисля, че точно местните избори могат да сменят модела от партиен в граждански. И не групировки, задкулисни игри и играчи, а хора с истинско лице да заявят както намерения, така и механизмите, чрез които могат да случват нещата.
- Вие бихте ли могла да бъдете такова лице?

- Аз никога няма да се откажа от нещата, които съм започнала да правя и преди да го има ГЕРБ. Продължавам да го правя и сега – грижата за хората с увреждания, наркозависимите младежи, проблемите на Варна, свързани с презастрояването, отказът на институциите да се обърнат с лице към хората и болката им, екологията. Погледнете само колко мръсни и занемарени дерета и улици има, колко бездомни хора и животни. Когато се грижим за тях, ние се грижим за спокойствието, здравето и чистотата на всички нас, на нашата улица, нашия квартал, на града и държавата. А специално Варна може да стане наистина център за провеждане на европейски политики. Не забравяйте, че сме граница на границата на ЕС. Можем да станем зона на сигурност и стабилност не само в стратегиите, а наистина. Ето за това съм готова да работя – за гражданите, стопани на европейска Варна!

* Душана Здравкова завършва Английската езикова гимназия във Варна и право в Софийския университет. Работи като юрисконсулт няколко години, после е назначена за съдия във Варненския районен съд. Оттам я отстраняват по политически причини и кандидатства за адвокатската колегия. Работи като адвокат до 1992 г., след което я избират за председател на районния съд. Шест години по-късно става председател на Варненския окръжен съд. През 2006 г. е сред основателите на гражданското сдружение ГЕРБ и негов председател до 2008 г. В периода 2007–2009 г. е евродепутат от ГЕРБ в ЕНП. Не е членувала в ПП ГЕРБ. След 2009 г. отново е редови съдия във Варненския окръжен съд. През 2009 г. Здравкова заведе две дела срещу легитимността на проведените две последни общи събрания на сдружение ГЕРБ, тъй като според нея при регистрацията на новото ръководство на НПО са извършени множество нарушения.

С Душана ЗДРАВКОВА разговаря Мария ДЕРМЕНДЖИЕВА

 

http://glasove.com/article-12893.php




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: iliaganchev
Категория: Политика
Прочетен: 5263925
Постинги: 4968
Коментари: 877
Гласове: 1345
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031