Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.01.2018 23:28 - Социално-икономически данни, необходими за анализ на положението в Германия респ. в ЕС
Автор: iliaganchev Категория: Новини   
Прочетен: 381 Коментари: 0 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Социално-икономически данни, необходими за анализ на положението в Германия респ. в ЕС

Sozioцkonomische Daten zur Analyse der Situation in Deutschland bzw. in der EU

Регенсбург, 15.01.2018

Целта на този анализ изисква да се разгледат преди всичко следните обективни обстоятелства:

·      Последователност във възникването на Европейския съюз

·      Мястото на основателите на ЕС в актуалния световен експорт

·      Актуалните нива и елементи на немския експорт

·      Мястото на малките и средни предприятия на Германия в немския експорт

·      Характеристики на малките и средни предприятия в Германия.

 

ПОСЛЕДОВАТЕЛНОСТ ВЪВ ВЪЗНИКВАНЕТО НА ЕС

          Многостранното договорно сътрудничество на европейските страни се развиваше по следния начин:

1. Римските договори от 25.03.1957, влезли в сила на 01.01.1958 между: Западна Германия (ФРГ), Франция, Италия, Люксембург и Холандия.

          2. Европейската икономическа общност – ФРГ, Франция, Италия, Люксембург, Холандия и Белгия до 1973; Присъединяване през 1973 – Англия, Ирландия и Дания (норвежкият народ отхвърли присъединяването чрез референдум).

          3. Присъединяване към ЕИО: Гърция (1981), Португалия и Испания (1986);

Междувременно рухна т.н. комунизъм в няколко европейски страни, членки на дотогавашния СИВ – Съвет за икономическа взаимопомощ и Албания, ЕИО се превърна в ЕС чрез Договора от Маастрихт през 1992.

          4. Присъединяване към ЕС през 1995: Швеция, Финландия и Австрия. (И вторият референдум през 1994 в Норвегия отхвърли присъединяването на страната към ЕС).

          5. Присъединяване на Малта и Кипър и бившите държави от съветския блок към ЕС:

- 2004: Естония, Латвия, Литва, Полша, Чехия, Словения, Словакия и Унгария, Малта и Южен Кипър;

- 2007: Румъния и България;

- 2013: Хърватска.

 

МЯСТОТО НА ОСНОВАТЕЛИТЕ НА ЕС В АКТУАЛНИЯ СВЕТОВЕН ЕКСПОРТ

Тук са представени обемите на експорта в милиарди USD на най-големите експортьори за 2016 г.:

01. Китай    2.098,16

02. САЩ     1.454,61

03. Германия      1.339,65

04. Япония           644,93

05. Холандия      569,71

06. Хонконг          516,73

07. Франция        501,26

08. Ю. Корея        495,43

09. Италия           461,52

10. Англия           409,4

11. Белгия           395,88

13. Канада            390,12

15. Мексико         373,93

16. Сингапур        329,77

17. Швейцария     303,22

18. Испания         287,42

19. Русия              281,83

20. Тайван            280,32

21. ОАЕ                265,9

22. Индия             264,02

          Oт тази таблица се вижда, че Германия има двама силни съперника отгоре – Китай и САЩ ...

Как ли ще изглеждат тези 3 съперници-великани в предверието на една Голяма световна политико-икономическа криза?

 

АКТУАЛНИТЕ НИВА И ЕЛЕМЕНТИ НА НЕМСКИЯ ЕКСПОРТ

          Немският експорт през ноември 2017 беше с + 8,2 % в сравнение с ноември 2016 г.

През ноември 2017 от Германия бяха експортирани стоки на стойност 116,5 милиарда евро,  а импортирани стоки на стойност 92,8 млрд евро. Така експортът през ноември 2017 нарастна в сравнение с 2016 с 8,2 %, а импортът – съответно с 8,3 % за същия период.

          В страните-членки на ЕС през ноември 2017 бяха изнесени стоки на стойност 67,9 милиарда евро, а импортирани оттам стоки на стойност 62,1 млрд евро. Увеличения в сравнение със същия месец на 2016 г. - 8,0 % за експорта и 9,5 % за импорта.

В страните само от ЕВРОЗОНАТА през ноември 2017 – експорт за 43,0 млрд евро (+ 9,1 %), а импорт от тях за 41,3 млрд евро (+ 9,5 %).

В страните извън ЕВРОЗОНАТА – експорт 24,9 млрд евро (+ 6,2 %) и импорт 20,8 млрд евро (+ 9,6 %).

В страните извън Европейския съюз през ноември 2017 бяха експортирани стоки на стойност 48,5 млрд евро, а импортирани оттам стоки за 30,7 млрд евро. В тези страни нарастванията спрямо предишната година са съответно за експорта – с 8,4 %, а за импорта оттам – с 5,9 %.

Стойност на експорта на най-важните немски стоки през 2016 в млрд. евро

Автомобили и части за автомобили           228

Машини                                                        169

Изделия на химията                                     107

Изчислителна техника, електрически

и оптични изделия                                       100

Електрически съоръжения                          76

Фармацевтични и подобни продукти        71

Други транспортни средства                       59

Хранителни продукти (вкл. yа животни)   51

Метали                                                          48

Гумени и пластмасови изделия                  43

И т.н.

 

МЯСТОТО НА МАЛКИТЕ И СРЕДНИ ПРЕДПРИЯТИЯ НА ГЕРМАНИЯ В НЕМСКИЯ ЕКСПОРТ (данни за 2013 г.)

Почти 20 % от експорта се падаше на малките и средни предприятия.

Немската стокова търговия с чужбина се определя преди всичко от големите компании:

През 2013 г. 81 % от обема на немския импорт и 83 % от експорта се падаше на големите фирми.

Най-малките фирми, както и МСП – малките и средни предприятия имаха само една подчинена роля:

Всички МСП-групи общо постигнаха 20 % от немския импорт и 17 % от немския експорт.

Средните предприятия в рамките на МСП-групата както при импорта, така и при експорта отбелязаха 12 %. След тях се оказаха малките предприятия, които постигнаха 6 % за импорта и 4 % за експорта. Делът на най-малките предприятия в немската външна търговия беше изключително малък – за импорта 2 % и за експорта 1 %.

Как ще изглежда състоянието на малките и средни предприятия и техния персонал в условия на евентуална тежка криза?

 

ХАРАКТЕРИСТКИ НА МАЛКИТЕ И СРЕДНИ ФИРМИ В ГЕРМАНИЯ

Малките и средни предприятия постигат според данни от 2015 г. около 85 % от оборота в строителния и туристическия бранш в Германия.

По отношение на оборота в общия случай доминират големите предприятия. Така например за 2015 г. МСП постигнаха само около една трета от оборота. С брутната добавъчна стойност (47 %) и брутните инвестиции в основен капитал (42 %) МСП показват също по-ниски дялове отколкото големите компании.

Значимостта на МСП варира според стопанския бранш: те изграят голяма роля в строителния и туристическия бранш. Там те постигнаха около 85 % от оборота и ангажираха над 92 % от персонала в този бранш. Във фирмите за  недвижими имоти и жилищно дело и при някои услуги МСП също доминират.

В обработващата индустрия, транспорта и складовото дело, както и в информационния и комуникационен бранш големите компании имат по-висок общ оборот, отколкото МСП.

Браншът с най-незнначителен дял на МСП е енергийният: тук на малките и средни предприятия се падат около 3 % от оборота и само 14 % от персонала.

          Общият брой на всички фирми в Германия през 2015 г. е 2 408 194.

Дял на МСП

·      в този брой - 99,3%

·      персонал - 60,7%

·      оборот - 33,3%

·      брутни инвестиции в основен капитал - 42,0%

·      брутна добавъчна стойност - 47,0%

 




Гласувай:
2
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: iliaganchev
Категория: Политика
Прочетен: 3090890
Постинги: 3160
Коментари: 877
Гласове: 846
Архив
Календар
«  Февруари, 2020  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829