Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.01 21:06 - Учен от Република Татарстан – „Названието татари възпрепятства развитието на татарския народ“
Автор: iliaganchev Категория: Новини   
Прочетен: 647 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 06.01 12:57

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Учен от Република Татарстан – Названието татари възпрепятства развитието на татарския народ

(Интервю на татарски учен пред руско-татарския вестник „Бизнес-газета“)

Мирфатъх Закиев е роден на 14.08.1928 г. Зайпъ, Ютазински (сега Бавлински) район на Татарската АССР. Действителен член на Академията на науките на Република Татарстан, доктор на филологическите науки, професор, завездащ отдела за лексикология и диалектология на института  ИЯЛИ „Ибраxимов“ на АН на РТ, академик-секретар на татарстанското отделение на Международната тюркска академия, член на турското  лингвистично дружество, почетен член на президиума на международния  център по тюркология на Евразийския национален университет „Гумилев“ (Казахстан), почетeн професор на Татарския държавен педагогически  университет. Почетен доктор на Башкирския държавен университет, бивш председател на Върховния Съвет на бившата Татарска АССР (1980 - 1990).

          Автор е на многобройни изследвания по татарско и тюркско езикознание, история на татарите и други тюркски народи. Възглавявал е важни езикови комисии в републиката, написал е училищни и университетски учебници по татарски език. Монографията му „Синтактически строеж на татарския език“ (1963г.), за която му е присвоена докторска степен, представлява едно от най-добрите изследвания по тюркски синтаксис. В трудовете си по етногенеза на тюркските народи оспорва приемствеността между българския и чувашкия езици.

          Закиев е заслужил деец на науката на бившата ТАССР (1970), заслужил деец на науката на РСФСР (1976) и лауреат на Държавна премия на Република Татарстан (1994).

            1946 - 1951 – следва в Казанския държавен университет

1960 - 1965 – завеждащ катедрата по татарски език на КДУ

1965 - 1967 – проректор по науката на Казанския държавен  педагогически институт

            1967 - 1986 – ректор на Казанския педагогически институт.

            1968 - 1986 – завеждащ катедра по татарско езикознание на Казанския педагогически институт

            1986 - 1996 – директор на Института за език, литература и история на Казанския национален център на РАН (от 1992 года — АН на РТ).

            1996 - 2000 – директор на Института за език, литература и изкуство на АН на РТ.

1992 - 2002 – академик-секретар на отделението за хуманитарни науки на АН на РТ.

От 1986 – завеждащ отдела по езикознание, а от 2007 – отдела по лексикология и диалектология на ИЯЛИ на АН на РТ.

Женен, има двама синове, четири внуци и трима правнуци.

          ТЕМА НА ИНТЕРВЮТО:

За какво спорят татарските и башкирските лингвисти; какво име всъщност трябва да носи вторият по численост етнос в Русия? Защо е невярна теорията за произхода на съвремените татари от татаро-монголите?

- Мирфатъх Закиевич, Вие сте най-крупният познавач на татарския език и заедно с това дълбоко изучавате историята на народа. Съществува устойчиво мнение, че прародината на всички тюркски народи е Алтай. Вие сте един от малкото, които категорично не е съгласен с това.

          - Понастоящем аз имам около 40 монографии. И по-голямата част от тях е посветена не на езика, а на историята. Макар и да започнах работата си като езиковед, но нали историята на езика е тясно преплетена с историята на народа. Всички мои материали показват, че нашият народ не е някакъв си там пришълец, а се е сфпрмирал тук. След това аз влязох в спор с историците.

          Сега в „БИЗНЕС Online“ активно дискутирaт учениите от КФУ и Института по история „Марджани“. Но и двете страни не разбират един важен въпрос. Съществува едно нещо наречено евроцентризъм или европоцентризъм. Що е това? Европейските учени, започвайки от 18 век, считат, че цяла Европа и най-плодородните земи на Азия първоначално са били заселени с европейци. А останалите живеещи тук народи се били сформирали по-късно като изостанали чергарски племена. След като те престанали даси осигуряват препитаване, били започнали да ограбват европейците и да се разполагат по техните земи. А нашите предци още през III - IV век от нашата ера се били сформирали в Алтай, а по-късно през VII - VIII век били заседнали на териториите, на които сега живеят  тюркските народи. Това бездоказателствено, погрешно мнение.

          - Европоцентризмът – това е само една от научните хипотези или тя преследва някакви други цели?

          - Аз се придържам към теорията, която е изказал ученият Сергей Артановски, изследвал феномена „европоцентризъм“ и направил извода, че това е същността на сремежите на европейците да завоюват макар и в исторически план повече територии, а след това да претендират за тези територии, където сега живеят тюрки, угро-фини и така нататък. Като че ли Европа трябва да се окаже земя на коренен народ.

          Въз основа на европоцентризма се е сформирала и съвременната тюркология,  руската тюркология. За съжаление нашите учени я взеха за основа. Те казват също, че нашият народ се е сформирал на Алтай и се бил заселил тук малко по-късно. Всъщност има изследвания на геолозите. Те са взели от древни кости ДНК и са сравнили със съвремените. Оказало се е, че резултатите съвпадат. Не само при нас, но и при нашите съседи марийците, мордвините и други също са се опитвали на поставят нещата под теорията на европоцентризма, но те бързо са опровргали това. Зад границите на бившия СССР и Финландия те имат родствени народи. И тоагва доказаха, че угро-финските народи представляват корени жители на техните земи. А нашите (в Татарстан) изостават.

          - Защо, нали в Казан има традиционно силна историческа школа?

          - Артановски правилно пише, че европоцентризмът трябва да се преодолее и да се пристъпи към изучаването на всички народи, които от най-древни времена са общували един с друг и са живели заедно. Да се изучават в езиково отношение, в археологичен план, екологичен план. Всичко трябва да се изучава наново. С това аз съм напълно съгласен и на мене ми беше странно, че нито университетските историки, нито сътрудниците на Историческия институт „Рафаeл Хакимов“  даже не са и упоменали никъде, че всички исторически възгледи на историците-тюрколози са се формирали на основата на възгледите на европоцентристите. Дори за това те даже не се и вслушваха. Трябва всичко да се преразгледа. Трябва да се преразгледа екологията на народите, екологията на националните малцинства. Такива раздели сега се появиха. Те предлагат да се предприемат мерки за развитието и запазването на националните малцинства и на националното мнозинство.

(интервюто продължава ...06.01.2018)

          - Вие искате да кажете, че водещи историци на Татарстан не знаят такива елементарни неща?

          Когато аз работех като директор на ИЯЛИ (Институт за язик, литература и изкуство „Ибрахимов“, положих много усилия за развитието на института, увеличих историческото отделение. В резултат Институтът по история „Марджани“ се отдели от нас, стана самостоятелна структура. И там отделни личности, например, Дамир Исхаков и Марсел Ахметзянов издигнаха теорията, че ние сме потомци на великите завоеватели от Златната орда. Все едно сме се отделили от татаро-монголите. Там те пуснаха много томове по история на татарите, книгата е хубава, но ето че първият том се основава върху европоцентризма.

          - И така, хипотезата за произхода на съвременните татари  ит татаро-монголите е невярна. Тогава кои сме ние?

          - Нашият народ се сформирал от представителите на два диалекта. Първият това са българите. Ако погледнем, то днес по тези земи навсякъде живеят смесени. И вторият диалект – това са кусаните (белите суни). Кусанската империя е сформирана много по-рано от Българската. Волжко-Камският регион, Средна Азия, Афганистан и северът на Индия те поемат в свои ръце и създават голяма империя. В руската история нея я наричат Кушанска империя. Макар че руснаците я наричат „кушан“, самият народ нарича себе си „кусан“ или „казан“.

          Например във Фергана в началото на нашата ера е бил построен град като място за отдих на ръководителите на империята. Досега се нарича Казан, а около този град тече река Казансай. Както и у нас, Казан е град, а Казанка - река. Казан е била сформирана хиляда години преди Булгар. Така че в тази книга трябваше да се каже за историята на татарите. Но не са казали. Аз ги включих в своите исторически книги, но на тях гледат като на книги за езика. А аз от езикознанието преминавам към историята.

          - Тоест българите и кусаните или казанците са два различни народа?

 

- Да, българите и казанците – това са два различни народа. Когато руснаците са превземали Казан, българите или смесените не са се считали за един и същ народ с казанците. Смесените помогнали да бъде превзет Казан, а след това в Москва изпратили свои двама представители българите и кусаните. Да, езиците си приличат, а разликите са несъществени.

Но думата „татари“ е дошла при нас по-късно, след обединяването на българите и казанците. Така започнали да наричат всички неруски народи.  След ВОСР всички така наречени татари започнаха да се отричат от това название и да се връщат към своите древни названия. Названието „татари“ преди революцията често беше присвоявано на азербайджанците. Всичко това го виждаме в произведенията на Лермонтов, Толстой – ако не си руснак, значи си татарин.

          Петър Първи започва да създава академия и поканва в нея много немски учени. Макар и да са немци, те са евреи по произход. И те започват да наричат всички народи, освен руския, татари. И в Европа започват да ги наричат така. Малко по-късно Филип Йохан фон Страленберг, който е изучавал Сибир, е писал, че народът, когото наричат „татари“, има 32 езика (Забележка И.Г.: Филип Йохан фон Щраленберг – Таберт е шведски офицер, картограф, георгаф и езиковед от немски произход). Тази мисъл започва да се придвижва, но европоцентристската теория се запазва. Ще приведа пример: Около Сахалин има Татарски пролив. А там живее народът „орочи“. Тях по-рано също ги наричали татари. Затова и проливът така е наречен. (Забележка И.Г.: Езикът на орочите се отнася към южната група от тунгусо-манджурските езици и е близък до нанайския и угедейския език.)

          - Защо тогава наши учени твърдо се придържат именно към „татарската“ хипотеза?

          - Институтът по история „Марджани“ прави много за науката – герои, аз някога с тази цел ги и отделих от ИЯЛИ. Но те считат, че ние произлизаме от татаро-монголите. Това беше инициатива на отделни личности. Тяхната цел е да се представят татаро-монголите за велики завоеватели. Та нали те и Китай са завоювали. Ако произлизаме от тях, то значи и ние сме победители. Но с това не можеш да завоюваш авторитет! Татарите ги ругаят и на Запад, и на Изток. Това засяга и нас. Такава идея те са успели да внушат и на президента Шаймиев, но после Минтимер Шарипович се отказа от нея.

          - Тоест европоцентристите буквално са наложили на татарите тяхното название?

          (ИНТЕРВЮТО ПРОДЪЛЖАВА ...)

. . . . .


 




Гласувай:
2
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: iliaganchev
Категория: Политика
Прочетен: 2469293
Постинги: 2827
Коментари: 877
Гласове: 740
Архив
Календар
«  Април, 2018  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30