Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.07.2017 23:57 - Бела съм бела юначе – Легенда
Автор: lexparsy Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1727 Коментари: 2 Гласове:
8

Последна промяна: 19.03.2019 16:00

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Всички знаем, че това е химна на Родопите и че е една уникална песен от българския фолклор.
      
Попаднах на една легенда за песента, разказана от един български духовник (един от малкото останали духовни, но това е друга тема).
      
Та, той разказа че песента има стар тракийски ("езически") произход и по тези земи и се е пеела за възхвала на Майката Природа и Земята. По късно църквата я адаптира като тропар за възхвала на Света Богородица (ще бъде интересно да се открие, ако не е изгубен). Но населението в Родопите като че има някакъв генетичен спомен и пее тази песен с една особена почит.
      
Хе… ама аз не го забравих това (пред телевизора) и отидох да питам Петър (гайдара с чановете пред Народната библиотека). И ми създаде малко приятен стрес докато не я изпях правилно… (може би във вариант близък до оригинала). Е добре ама стреса ми беше по-голям когато потърсих в Youtube варианти на песента от модерни „певци“… в странни аранжименти, объркан и недовършен текст, е поне никой не я е направил в поп-фолк в 2/4
      
Разбира се открих нещо близко от Радка Кушлева и 100 каба гайди:
      
https://www.youtube.com/watch?v=P6uDxMEg7o8
      
https://www.youtube.com/watch?v=aiHoK_xKzR4
       
За съжаление това е съдбата на много от българския фолклор!!!, който е уникален на планетата, не само с уникалните си и разнообразни ритми, но и с не-равноделната (и не-темперирана-тонално) музика!!! А текстовете са разказани легенди… Аз съм чувал че текста (поемата) на „Излел е Дельо хайдутин“ е около 50 стиха… А кой сега има време да ги ЧУЕ??? Но се гордеем че е в космоса! Старите са имали Време и да Слушат и да Пеят и да Разбират… и да говорят с Дърветата, а познавате ли тинейджър, който има „време“, и не е „зает“, та да чуе само…

Ето един вариант на пълния текст на Бела съм Бела Юначе, който не знам дали и колко е Този…

      
Бела съм, бела, юначе,
      
цела съм света йогрела.
      
Един век Карлък остана
      
И той не щеше юстана
      
И той не щеше юстана
      
ам беше в могла утонал.
      
В моглона нищо немаше,
      
сал едно вакло овчарче.
      
Сиво си стадо пасеше,
      
С шарена гайда свриреше
      
С шарена гайда свриреше
      
И на гайдана думаше
      
"Галени га са ни зьомат,
      
технону бално колко е !"

------------------------------------

 P.S. Моите асоциации са си мой проблем… но като чух пак една песен на Паша Христова –
      
Остани (1971) https://www.youtube.com/watch?v=uM2p9Eo_HjM
      
(Текст:  Димитър  Василев; Музика:  Николай  Арабаджиев),
      
http://ambroziia.blog.bg/lichni-dnevnici/2013/01/26/ostani-pasha-hristova-tekst-dimityr-vasilev.1046330
      
направих някаква връзка… (с химна на Родопите) как се прави музика и текст, не само за „любовта“ и сексапила на мъжа и жената…

 








Гласувай:
8



Следващ постинг
Предишен постинг

1. leslieshay - Много интересно. Иска ми се да можех ...
05.07.2017 02:01
Много интересно. Иска ми се да можех да чуя оригиналната, автентична песен :)
цитирай
2. ambroziia - Този вид труд заслужава голяма п...
05.07.2017 09:45
Този вид труд заслужава голяма подрепа, или
най-малкото - поздравления!
Успех!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lexparsy
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1363380
Постинги: 484
Коментари: 4222
Гласове: 7375