Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.04.2017 23:18 - Илия Ганчев – автобиография – стр. 4
Автор: iliaganchev Категория: Лични дневници   
Прочетен: 672 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Илия Ганчев – автобиография – стр. 4

Регенсбург, 04.12.2016

Аз имах слабост към химията, физиката, геометрията, историята, географията, а особено леко ми се отдаваха руският и френският език. По руски и френски имах винаги само оценка „отличен” и веднъж по една „двойка” на всеки – не бях научил наизуст по руски стихотворението на Лермонтов „Бородино” и по френски – баснята на Жан дьо Лафонтен – Le Corbeau et le Renard (Гарванът и лисицата). Поправих скоро двойките с 6 и доста дълги години знаех все още наизуст тези „злополучни” поетични творби. А Лермонтов е един от любимите ми поети...

Интересен епизод от гимназиалните ми години беше запознаването ми с идеите на една известна и почитана тогава личност – ръководителя на китайската революция, председателя Мао.

По време на бригадата на Каваклийка заедно с мене беше един мой съученик от по-горния клас, Ташо Попов. Той всеки ден в почивката четеше една книга. Попитах го, какво е това, а той ме посвети в четивото – първият том от избраните произведения на Мао. Те засягаха първия период на китайската гражданска война. Видя ми се интересно и четях всичко, докато прочетох целия том. Не бях прочел до тогава нищо от публицистите на господстващата по онова време идеология и философия – Маркс, Енгелс, Ленин, Сталин, Георги Димитров и др.

Произведенията на Мао ми се сториха изключително интересни поради разбираемия му стил и цветистите пространни цитати от древната китайска цивилизация. 

Започнах да си кореспондирам с писма с млади приятели и една приятелка от далечната страна. Първият ми китайски приятел ми изпрати един руско-китайски речник, по моя молба, за да започна да уча китайски език.

Един ден ми хрумна да напиша писмо до председателя Мао. С помощта на речника успях да го съчиня, преписах го два пъти, тъй като ми се стори, че йероглифите ми не са красиви и го пуснах в пощенската кутия.

Майка ми се чудеше на измислицата ми и казваше „Как си представяш, че Мао ще ти обърне внимание“. Но, след около един месец изненадващо получих отговор от Пекин – пак по пощата. Отговаряше ми не Мао, а ЦК на Китайския Комсомол, в което изразяваха благодарност за моя интерес към трудовете и дейността на техния председател.

Завърших през 1960 г. гимназията с диплом „5,96” – причина за непълнотата на шестицата се оказа матурата по българска литература: Получих 5 от комисията, като учителката ми после каза, че основна причина за това е било раздразнението на проверяващите от внезапния цитат в заключение на работата ми – бях си позволих да цитирам следното от Пеню Пенев (1930-1959), който в този момент не беше много обичан, тъй като самоубивайки се „бил предал Партията”, вместо да следва призива на Христо Радевски от стихотворението му „Към Партията”

„Мен хулите не ме смущават,

Врагът с които те покри!

Аз знам, аз вярвам, че си права,

когато съгрешиш дори!"     
        

                          ... продължава   ...




Тагове:   илия-ганчев,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: iliaganchev
Категория: Политика
Прочетен: 5309261
Постинги: 4992
Коментари: 877
Гласове: 1356
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930