Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.04.2012 11:09 - ЕДИН СЪН, КОЙТО БЕШЕ ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ ... (За постиженията на варненските корабостроителни инженери и работници) - част 1
Автор: iliaganchev Категория: Бизнес   
Прочетен: 2395 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 27.04.2012 11:12


ЕДИН СЪН, КОЙТО БЕШЕ ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ ... (За постиженията на варненските корабостроителни инженери и работници) - част 1

Д-р инж. Илия Ганчев, 27.04.2012

За видни дейци на българското, респ. варненско корабостроене вече написах следните статии:

22.07.2010 - Скръбна вест за създателя на ИНСТИТУТА ПО ХИДРО- И АЕРОДИНАМИКА - Варна (за Петър Богданов)

31.01.2011  -  Създателят на българското корабостроене ни напусна и премина в Пантеона на безсмъртните българи  (за Георги Георгиев – Кангасейро)

18.02.2012  - Днес се разделихме с инж. ТОДОР ГАНЧЕВ, един от забележителните участници в създаването, развитието и ръководството на българското корабостроене

 

Сега ще представя списъка на построените през годините във Варненския корабостроителен завод кораби, по-голямата част от които по проекти на Института по корабостроене – Варна (след 1963). Тези данни говорят красноречиво.

1937:

Пътнически моторен кораб „Галата” (25 т.) – за България

Пътнически моторен кораб „Лилия” (3 т.) – за България

1938:

Служебен моторен катер „Княгиня Евдокия” (4,5 т.) – за България

1939:

Пътнически моторен кораб „Евксиноград” (29 т.) – за България

1940:

Служебен моторен катер „Аспарух” (19.5 т.) – за България

Пътнически моторен катер „Теменуга” (3.2 т.) – за България

Служебен моторен катер „Кубрат” (3.2 т.) – за България

Моторен влекач „Кап. 1 р, М.Стайков” (65 т.) – за България

Пътнически моторен кораб „Созопол” (29 т.) – за България

1941:

Пътнически моторен кораб „Несебър” (29 т.) – за България

Товарен моторен кораб „Рила” (183 т.) – за България

1942:

Служебен моторен кораб „Инженер Минчев” (20 т.) – за България

Моторен влекач „Искър” (67 т.) – за България

Пътнически моторен кораб „Поморие” (29 т.) – за България

Пътнически моторен кораб „Цар Иван Шишман” (35 т.) – за България

2 товарни баржи (111 т.) – за България

1943:

Товарен моторен кораб „Пирин” (143 т.) – за България

1945:

Товарен моторен кораб „Добруджа” (295 т.) – за България

Пътнически моторен кораб „Емона” (217 т.) – за България

1946:

Служебен моторен катер „Родопи” (20 т.) – за България

Служебен моторен катер „Беломорец” (3.2 т.) – за България

Риболовен кораб (100 т.) – за България

1947:

Пътнически моторен кораб „Калиакра” (217 т.) – за България

Пътнически моторен кораб „Каварна” (55 т.) – за България

Пътнически моторен кораб „Балчик” (55 т.) – за България

Служебен моторен кораб „Емил Марков” (68 т.) – за България

Товарна баржа за р. Дунав (800 т.) – за България

1948:

Служебен моторен кораб „Кораловаг” (35 т.) – за България

Пътнически моторен кораб „Жечка Карамфилова” (55 т.) – за България

Пътнически моторен кораб „Максим Илиев” (55 т.) – за България

Товарна баржа (1111 т.) – за България

Товарна баржа за р. Дунав (800 т.) – 3 бр. – за България

1949:

Водолазен моторен кораб „Вихър” (39 т.) – за България

Моторен влекач „Видра” (65 т.) – за България

Дървен моторен влекач „Антон Иванов” (65 т.) – за България

Товарна баржа за р. Дунав (800 т.) – 3 бр. – за България

1950:

Железобетонен танкер „Емба” (1850 т.) – за СССР

Товарна баржа за р. Дунав (800 т.) – 5 бр. – за България

Железобетонна товарна баржа (600 т.) – 8 бр. –  за СССР

Риболовен кораб (105 т.) – 2 бр. – за България

Риболовен кораб (61 т.) – 2 бр. – за България

Иригационен понтон

1951:

Товарен моторен кораб „Благой Касабов” (680.2 т.) – за България

Товарен моторен кораб „Димитър Кондов” (680.2 т.) – за България

Товарна баржа за р. Дунав (800 т.) – 7 бр. – за България

Риболовен кораб (61 т.) – 4 бр. – за България

1952:

Железобетонен танкер „Рион” (1850 т.) – за СССР

Товарна баржа за р. Дунав – (800 т.) – за България

Железобетонна товарна баржа (600 т.) – 12 бр. – за СССР

1953:

Железобетонен танкер „Терек” (1850 т.) – за СССР

Нефтоналивна баржа, проект № 503 (263 т.) – за България

Товарна баржа за боксит, проект № 638 (588.7 т.) – 2 бр. – за СССР

Плаващ док (420 т.) – за България

1954:

Товарна баржа за боксит, проект № 638 (588.7 т.) – 8 бр. – за СССР

Нефтоналивна баржа, проект № 503 (263 т.) – 2 бр. – за България

Железобетонен рибопреработвателен кораб, проект М-76 (539.8 т.) – 6 бр. – за СССР

Плаваща железобетонна спалня, проект М-56 (1902.2 т.) – 2 бр. – за СССР

Плаваща кесонна врата (510 т.) – за България

Сейнер (39 т.) – за България

Товарен шлеп за р. Дунав (830 т.) – 2 бр. – за България

1956:

Железобетонен рибопреработвателен кораб, проект М-76 (539.8 т.) – 2 бр. – за СССР

Товарна баржа за боксит, проект № 638 (588.7 т.) – 17 бр. – за СССР

Плаваща железобетонна спалня, проект М-56 (1902.2 т.) – 2 бр. – за СССР

1957:

Товарна баржа за боксит, проект № 638 (588.7 т.) – 13 бр. – за СССР

Плаваща железобетонна спалня, проект М-56 (1902.2 т.) – 4 бр. – за СССР

1958:

Плаваща железобетонна спалня, проект М-56 (1902.2 т.) – 4 бр. – за СССР

1959:

Плаваща железобетонна спалня, проект М-56 (1902.2 т.) – 2 бр. – за СССР

1960:

120 т хладилнотоварен кораб „Дружба” стр. № 483 (168 т.) – за СССР

1962:

Плаваща железобетонна спалня, проект М-56 (1902.2 т.) – 3 бр. – за СССР

1963:

Плаваща железобетонна спалня, проект М-56 (1902.2 т.) – 4 бр. – за СССР

1964:

Плаваща железобетонна спалня, проект М-56 (1902.2 т.) – 2 бр. – за СССР

 

По проекти на Конструкторското бюро на КЗ „Г. Димитров”:

Пр. 415 (гл. проектант: Василев) – Нефтоналивна баржа 250 т.

  1952 – 6 бр. – за СССР; 1953 – 10 бр. – за СССР; 1954 – 7 бр. – за СССР;

  1955 – 11 бр. – за СССР; 1956 – 11 бр. – за СССР; 1957 – 5 бр. – за СССР

Пр. 501 – Пристанищен катер 40 т.

  1952 – 1 бр. – за България; 1953 – 5 бр. – за България;

  1954 – 5 бр. – за България; 1955 – 6 бр. – за България;

Пр. 527 (гл. проектант: Ат. Йорданов) – Товарен моторен кораб 150 т.

  1957-стр. № 375, „Шабла” – за България; 1957-стр. № 376, „Бяла” – за България;

  1958-стр. № 391, „Обзор” – за България; 1957-стр. № 471, „Созопол” – за България;

  1958-стр. № 472, „Галата” – за България;

Пр. 528 – Пътнически кораб за 250 пътника (922.90 т., 57.8х9.32х5.82)

  1957-стр. № 377, „Г.Димитров” – за Бълг.; 1958-стр. № 378, „В.Коларов” – за Бълг;

  1959-стр. № 425, „В.Коларов” – СССР; 1961-стр. № 527, „Аджигал” – СССР;

  1961-стр. № 528 „Аю-даг” – СССР; 1962-стр. № 529, „Ай-Петри” – СССР;

  1962-стр. № 531, „Ай-Тодор” – СССР;

Пр. 529А/529Б (гл. проектант: Живко Тодоров) – Товарен моторен кораб с товароподемност 3000 т

  1958-стр. № 379, „Варна” – за Бълг.; 1958-стр. 392, „Бургас” – за Бълг.;

  1959-стр. № 399, „Скендербек” – за КНДР; 1959-стр. 401, „Мир” – за КНДР;

  1960-стр. № 462, „Пионер” – за ЧССР; 1963-стр. 526, „Искра” – за ЧССР;

  1963-стр. № 572, „Сливен” – за Бълг.; 1965-стр. № 573, „Габрово” – за Бълг.

Пр. 543А (гл. проектант: Л. Веселинов) – Пътнически моторен кораб за Каспийско море (модификация на пр. 528)

  1963-стр. № 532, „Пицунда” – СССР; 1963-стр. № 530, „Гурев” – СССР;

  1964-стр. № 533, „Артек” – СССР; 1964-стр. № 534, „Абрац-Дюрсо” – СССР;

  1965-стр. № 546, „Кара-даг” – СССР; 1965-стр. № 547, „Сарьог” – СССР;

Пр. 831 (гл. проектант: Т. Тодоров) – Сухотоварен лихтер 1000 т

* КЗ „Г. Димитров” – Варна:

  1958 – 12 бр. за СССР; 1959 – 12 бр. за СССР; 1960 – 12 бр. за СССР.

* КЗ „И. Димитров” – Русе:

  1960 – 7 бр. за Бълг.; 1961 – 5 бр. за Бълг.; 1962 – 8 бр. за Бълг.;

  1963 – 6 бр. за Бълг.; 1964 – 5 бр. за Бълг.

  Модификация 831А: 1960 – 1 бр. – СССР; 1961 – 7 бр. – СССР;

  1962 – 10 бр. – СССР; 1963 – 16 бр. – СССР; 1964 – 17 бр. – СССР;

  1965 – 21 бр. – СССР; 1966 – 20 бр. – СССР; 1967 – 20 бр. – СССР;

  1968 – 19 бр. – СССР; 1969 – 20 бр. – СССР; 1970 – 6 бр. – СССР;

  Модификация 831Б: 1965 – 5 бр. – за Бълг.; 1966 – 5 бр. – за Бълг.;

  1967 – 1 бр. – за Бълг.; 1968 – 7 бр. – за Бълг.; 1969 – 3 бр. – за Бълг.;

  Модификация 831Г: 1968 – 3 бр. – за Бълг.; 1969 – 3 бр. – за Бълг.;

  1970 – 7 бр. – за Бълг. (от стр. № 757 до стр. № 763).

* КЗ „Илия Бояджиев” – Бургас:

  Модификация 831Д: 1973 –  бр. – за Бълг.; 1974 – 4 бр. – за Бълг.;

  1975 – 5 бр. – за Бълг.; 1976 – 2 бр. – за Бълг.; 

Пр. 566Б (гл. проектант: Йордан Каразлатев) – 4000 т. танкер за смесено приложение

  1959-стр.№ 390, „Федя Губанов”– СССР; 1959-стр.№ 420, „Память 26 коммиссаров”– СССР; 1959-стр. № 421, „Большевик Краев” – СССР; 1960-стр. № 402, „Алма-Ата” – СССР; 1960-стр. № 423, „Нефтегала” – СССР; 1960-стр. № 484, „Гюргян” – СССР; 1961-стр. № 518, „Уджари” – СССР; 1961-стр. № 519, „Джебраил” – СССР; 1962-стр. № 520, „Небит-даг” – СССР; 1962-стр. № 521, „Сухарапи” – СССР; 1962-стр. № 535, „Нурек” – СССР; 1963-стр. № 536, „Ширвайнефт” – СССР; 1963-стр. № 537, „Сабунги” – СССР; 1963-стр. № 538, „Орджоникидзенефт” – СССР; 1963-стр. № 539, „Туркменнефт” – СССР; 1964-стр. № 540, „Джорат” – СССР; 1964-стр. № 541, „Маштаги” – СССР; 1964-стр. № 542, „Бузовин” – СССР; 1960-стр. № 543, „Мардакяни” – СССР; 1965-стр. № 544, „Каракумканал” – СССР; 1965-стр. № 545, „Мангьошлаг” – СССР; 1966-стр. № 576, „Ерма” – СССР; 1966-стр. № 577, „Кировобад” – СССР; 1967-стр. № 578, „Порт Ильич” – СССР; 1967-стр. № 725, „Емба” – СССР; 1967-стр. № 726, „Нахичеван” – СССР; 1968-стр. № 727, „Жигонски” – СССР;

Пр. 889/889А (гл. проектант: Христо Найденов) – Плаваща железобетонна работилница

1959 – 2 бр. – СССР; 1960 – 7 бр. – СССР; 1961 – 4 бр. – СССР; 1962 – 4 бр. – СССР; 1963 – 4 бр. – СССР; 1964 – 5 бр. – СССР; 1965 – 5 бр. – СССР; 1966 – 6 бр. – СССР; 1967 – 7 бр. – СССР; 1968 – 8 бр. – СССР; 1969 – 9 бр. – СССР; 1970 – 10 бр.– СССР;

Модификация 889А:

1972 – 5 бр. – СССР; 1973 – 6 бр. – СССР; 1974 – 5 бр. – СССР; 1975 – 5 бр. – СССР;

1976 – 9 бр. – СССР; 1977 – 8 бр. – СССР; 1978 – 9 бр. – СССР; 1979 – 9 бр. – СССР;

1980 – 10 бр. – СССР; 1981 – 8 бр. – СССР; 1982 – 8 бр.– СССР; 1983 – 9 бр. – СССР;

19846 бр. – СССР; 198510 бр. – СССР; 1986 – 8 бр.– СССР; 1987 – 9 бр. – СССР;

Пр. 548 (гл. проектант: Тодор Ганчев) – 5000 т сухотоварен кораб

1963 – стр. № 201, „София” – Бълг.; 1964 – стр. № 202, „В. Търново” – Бълг.;

1966 – стр. № 203, „Преслав” – Бълг.; 1967 – стр. № 204, „Будапеща” – УНР;

1968 – стр. № 205, „Унгария” – УНР; 1969 – стр. № 206, – Норвегия; 1969 – стр. № 207 – Норвегия; 1970 – стр. № 208, „Болгар” – Норвегия; 1970 – стр. № 209, „Сливен” – Норвегия; 1971 – стр. № 210, „Виверн” – Норвегия; 1972 – стр. № 211, „Тай-Ан” – Китай; 1973 – стр. № 212, „Тай-Шун” – Китай; 1974 – стр. № 213, „Тай-Нин” – Китай;

Пр. 549 (гл. проектант: Тодор Ганчев) – 1200 т нефтоналивен кораб

* КЗ „Г. Димитров” – Варна:

1965 – стр. № 552  СССР; 1966 – 4 бр. (594-597) – СССР; 1967 – стр. № 598  СССР.

* КЗ „Г. Димитров” – Варна:

1966 – стр. № 61, „Дон”  СССР; 1967 – стр. № 62, „Бункер-5” – СССР; 1967 – стр. № 63, „Бункер-63”   СССР; 1967 – стр. № 64, „Шипка”    СССР; 1967 – стр. № 65, „Бункер-65”    СССР; 1968 – стр. № 66, „Бункер-66”    СССР; 1968 – стр. № 67, „Бункер-67”    СССР; 1968 – стр. № 68, „Тарту”    СССР; 1968 – стр. № 69, „Бункер-7”    СССР; 1968 – стр. № 70, „Юпитер”   СССР; 1968 – стр. № 71, „Нептун”    СССР;

Пр. В451А/Б, Б451 (гл. проектант: Жечо Близнаков) – Трампови моторен кораб

* В451:

1966 – стр. № 251, „Kolobrzeg” – ПНР; 1966 – стр. № 252, „Oswiecim” – ПНР;

1966 – стр. № 253, „Rudnik” – ПНР; 1967 – стр. № 254, „Jelenia Gora” – ПНР;

1967 – стр. № 255, „Plock” – ПНР; 1967 – стр. № 256, „Zywiec” – ПНР;

1968 – стр. № 257, „Warna” – ПНР; 1968 – стр. № 258, „Jelcz” – ПНР;

1968 – стр. № 259, „Chrzanow” – ПНР.

*В451А:

1969 – стр. № 260, „Piotrkow Trybunalski” – ПНР; 1969 – стр. № 261, „Wadowice” – ПНР; 1969 – стр. № 262, „Suwalki” – ПНР;

* В451Б:

1970 – стр. № 263, „Kutno” – ПНР; 1970 – стр. № 264, „Przemysl” – ПНР;

1970 – стр. № 265, „Starachowice” – ПНР; 1970 – стр. № 266, „Ciechanow” – ПНР;

Пр. 550/550А (гл. проектант: Ташо Попов) – 5000 т  речно-езерен танкер

* КЗ „Г. Димитров” – Варна:

1966 – стр. № 501, „Надеждний” – СССР; 1966 – стр. № 502, „Дружний” – СССР;

1966 – стр. № 503, „Верный” – СССР; 1967 – стр. № 504, „Волгонефт-34” – СССР;

1967 – стр. № 505, „Волгонефт-35” – СССР;  1967 – стр. № 506, „Волгонефт-36” – СССР; 1967 – стр. № 507, „Волгонефт-37” – СССР; 1968 – стр. № 508, „Волгонефт-46” – СССР;

* КЗ „И. Димитров” – Русе:

1972 – 2 бр. (41 и 42) – СССР; 1973 – 6 бр. (43-48) – СССР; 1974 – 6 бр. (49-54) – СССР; 1975 – 6 бр. (55-60) – СССР; 1976 – 6 бр. (61-66) – СССР; 1977 – 6 бр. (67-72) – СССР; 1978 – 6 бр. (73-78) – СССР; 1979 – 6 бр. (79-84) – СССР; 1980 – 6 бр. (85-90) – СССР; 1981 – 5 бр. (91-95) – СССР; 1982 – 5 бр. (96-100) – СССР;

Пр. 573 (гл. проектант: Никола Иванов) – Пътнически кораб за 94 пътника

1968 – стр. № 901, „Георги Кирков” – Бълг.; 1969 – стр. № 902, „Димитър Благоев” – Бълг.; 1970 – стр. № 903, „Юшар” – СССР; 1970 – стр. № 904, „Канин” – СССР.

Пр. 579 (гл. проектант: Атанас Сираков) – 10000 т морски въглевоз

1969 – стр. № 161, „Верила” – Бълг.; 1970 – стр. № 162, „Веслец” – Бълг.;

1971 – стр. № 163, „Hung 110” – Китай; 1971 – стр. № 164, „Eira” – Финландия;

1972 – стр. № 165, „Видин” – Бълг.; 1978 – стр. № 166, „Чумерна” – Бълг.;

1979 – стр. № 167, „Черни връх” – Бълг.;

 

Пр. 532 (гл. проектант: Стефан Етърски) – пристанищен влекач 600 к.с.

1970 – стр. № 991 „Стоян Павлов” – Бълг.

Пр. 598 (гл. проектант: Ташо Попов) – 5700/6500 т  морски танкер

1970 – стр. № 601, „Slagen” – Норвегия; 1971 – стр. № 602, „Slaра” – Норвегия;

1971 – стр. № 603, „Slitan” – Норвегия; 1971 – стр. № 604, „Slepta” – Норвегия;

1972 – стр. № 605, „Slezsvik” – Норвегия;

Пр. 584 (гл. проектант: Благовест Антонов) – 23500 т кораб за насипни товари

1971 – стр. № 101, „Вихрен” – Бълг.; 1971 – стр. № 102, „Varna” – Англия;

1972 – стр. № 103, „Ziemia Byalostocka” – ПНР; ....
(СЛЕДВА)




Гласувай:
1
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: iliaganchev
Категория: Политика
Прочетен: 3117760
Постинги: 3226
Коментари: 877
Гласове: 856
Архив
Календар
«  Април, 2020  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930